Aprilia Tuareg 660 (2022)
Videotest je uverejnený na portály Motocykel.sk
História modelu Aprilia Tuareg sa začal písať roku 1984, kedy sa predstavila na výstave a už o rok na to sa začal predávať. Tuareg sa stal pravidelným účastníkom rely Paríž-Dakar alebo rely Faraonov. Aprilia vyrábala Tuarega až do roku 1992, kedy aj pre nízky záujem a aj úpadok značky ukončila tento model. Dnes po 30 rokoch sa opäť znovu-zrodila Aprilia Tuareg. A čo si budeme klamať, prišla na trh s veľmi vydareným strojom. Nižšie sa dočítate, čo je na Aprilia Tuareg 660 také výnimočné.
Uspeje Aprilia Tuareg 660 pred konkurenciou?
Na to, aby nová Aprilia Tuareg uspela pred konkurenciou, tak musí prísť s niečím nevídaným, inak bude stále v tieni aktuálneho kráľa tejto kategórie Yamaha Tenere 700. Poďme sa ďalej pozrieť na to, s čím nový Tuareg prišiel a či to bude stačiť, aby uspela.
Moto, pýcha Tuaregu
Pohonná jednotka je prevzatá z modelov RS 660 a Tuono 660, čiže to nie je žiadne orezávatko. Výkon 80 koní a 70 Nm je na túto kubatúru veľmi dobrá hodnota a nie ešte k tejto kategórie enduro motoriek. Zmenená bola palivová mapa, aby sa lepšie využil krútiaci moment. Zároveň sa skrátili aj prevodové stupne.
Táto kombinácia vysokého výkonu a kratších prevodových stupňov sa znásobuje a vy máte pocit, že ste aspoň na 900 ccm motorke. Vážne! Ta akcelerácia a dravosť je neskutočná.
Treba spomenúť aj negatívum, a tým sú mikrovibrácie, ktoré je výrazne cítiť do nôh od 5000 otáčok. Na stupačkách sú aj odnímateľné gumy, ktoré trocha tlmia vibrácie, ale aj tak sú pri dlhých jazdách vo vyšších otáčkach (napr. diaľnica) nepríjemné.
Keď sa všetko točí okolo hmotnosti
Váha je pri Tuaregu veľmi dôležitá téma, pri ktorej sa musíme pozastaviť. Suchá hmotnosť je 187 kg, čo je cca 204 kg pohotovostnej váhy. A to sú skvelé hodnoty. Ak k tomu pridáme ešte centralizovanú hmotnosť, čo najnižšie (nádrž je presunutá pod sedlo), tak sa z Aprilia Tuareg 660 stáva taký „Bicykel s motorom“. Ovládateľnosť, či už na mieste alebo v teréne je výborná. Miestami mi to pripomína ostré pretekárske enduro. Tá nízka váha je cítiť.
Ale vždy je to niečo za niečo. Aby sa odľahčila čo najviac, tak sa použili iba plasty v podsedlovom priestore (so žiadnym odkladacím miestom), chýba madlo pre spolujazdca a niečo ako centrálny stojan je len Tuaregov mokrý sen, ktorý v sérii nenájdete. Brzdy Brembo sú tiež miniatúrne 4-piestiky. Aj predná hrazda s prichyteným prístrojovým panelom je zo špeciálneho techno polymeru zosilneného laminátom. Inými slovami. Je plastový! Aprilia zašla až do takého extrému, že aj veko na nádrž je z jedného plastu a vyzerá ako veko zo starej Škoda 120. Na druhú stranu sa tak na chýbajúcej hliníkovej konštrukcii rámu a veka nádrže ušetrilo niekoľko stoviek gramov. A gram ku gramu … Voalá, najľahšia motorka vo svojej triede.
A teraz sa pýtam. Je to dobré, alebo zlé, že sa váha naháňa na ochudobnení motorky. Kde je ten pomer, kedy chceme, čo najľahšie motorky a na druhej strane keď chceme všetky technické vychytávky? Chceme kus kvalitného železa, alebo ovládateľnú a ľahkú motorku v teréne? Každopádne Aprília si vybrala cestu váhy a priznám sa, že dlho som nesedel na tak výkonnom, ovládateľnom a hravom cestovnom endure ako Aprilia Tuareg 660.
Podvozok vhodný na ťažké zaobchádzanie
Ďalšou vydarenou časťou je podvozok. A teda plne nastaviteľné tlmiče Kayaba so zdvihom 240 mm, čo je v tejto triede zatiaľ najviac. Okrem iného si dokáže nádherne poradiť s offroad jazdením. Aj na rýchlych šotolinových úsekoch (nad 90km/h) si dokáže poradiť pričom koleso neposkakuje a krásne pohlcuje nerovnosti.
Naopak na asfalte sú zdvihy trocha prekážkou, kedy sa Tuareg pri brzdení potápa a naopak pri výjazde zdvíha, čo je potom ako na lodi. Treba s tým len rátať, pretože viac ide o terénny stroj ako cestný a tak treba na Apriliu Tuareg aj pozerať.
Výbava a cena Aprilia Tuareg 660
Prístrojový panel je 5-palcový farebný TFT displej, ktorý je dobre vidieť aj na priamom svetle a aj usporiadanie informácii je prehľadné. Dá sa povedať, že v sériovom stave nie sú žiadne vychytávky, ktoré poznáme z vyšších tried motocyklov na trhu, a ktoré by v sériovom stave ovplyvňovali tabuľkovú váhu. Naopak za príplatok, si toho môžete vybrať z ponuky širokého príslušenstva:
- Zníženie výkonu na 35kW
- Sada hliníkových kufrov
- Padáky
- LED hmlovky
- Centrálny stojan
- Turistický plexi štít
- Komfortné sedlo (dostupné v 3 výškach)
- Systém rýchloradenia – Quickshifter
- Aprilia MIA – bluetoothový modul
- Elektronický systém proti odcuzeniu
Aprilia Tuareg 660 vs. Yamaha Tenere 700
Aktuálny model Tenére 700 je odskúšaný rokmi a svojimi modelovými generáciami. Aprilia je taký „Benjamínek“ po 30 ročnej pauze. Na druhej strane parametrami je Aprilia Tuareg 660 vo všetkom lepšia. Je výkonnejšia, ľahšia a má väčší dojazd. A nezabúdajme aj na rádovo lepší podvozok Kayaba v teréne. Na ceste je podvozkovo trocha popredu Tenere 700 aj vďaka menším zdvihom a kľudnejšiemu správaniu podvozku. Zasa ľahkosťou s akou sa Aprilia preklápa a ovláda, plus výkon a agresívne správanie motora Aprilie by na horských priesmykoch vyhrala o niekoľko konských dĺžok. Miesto, kde Tenere vyhráva je pre mnohých vzhľad oproti futuristickej prednej maske Tuaregu.
Čísla nie sú všetko, a tak bude asi lepšie počkať na ďalší parameter, ktorou je spoľahlivosť. Tá zamieša možno kartami. Zatiaľ to ale vyzerá na výborne namiešané ingrediencie v podaní Aprilie.